Sajtószoba

Hírek és közlemények részletesen

BNP Paribas Cardif: a magyar munkavállalók stabilabbnak érzik a munkahelyi pozíciójukat, mint egy éve

BNP Paribas Cardif: a magyar munkavállalók stabilabbnak érzik a munkahelyi pozíciójukat, mint egy éve

2023-07-18

A tartósan magas infláció ellenére az előző év azonos időszakával összevetve alapvetően stabil a hazai munkavállalók saját munkaerőpiaci helyzetükkel kapcsolatos megítélése. A megkérdezettek egyrészt optimistábban tekintenek a munkahelyükön belüli saját pozíciójukra, másrészt nem romlott az őket foglalkoztató cég jövőbeli fennmaradásába vetett bizalmuk. Ugyanakkor tavaly óta csökkent az általános bizalom azzal kapcsolatban, hogy egy esetleges állásvesztés esetén az érintettek mennyire könnyen találnának maguknak új, a képzettségüknek megfelelő pozíciót, derül ki a BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián legfrissebb közös kutatásából.

Az idei második negyedévben készült felmérésben a BNP Paribas Cardif Munkaerőpiaci Stabilitási Indexe 75 pontos értéket vett fel, amely a megelőző negyedévhez, valamint az előző év hasonló időszakához képest is változatlan szintet ért el.

„Úgy tűnik, hogy a több mint egy éve tartó folyamatos áremelkedés és a nehéz gazdasági helyzet érdemben továbbra sem befolyásolja a munkaerőpiaci folyamatokat” – mondta el a BNP Paribas Cardif Biztosító vezérigazgatója. Kiss Márk István szerint a magyar munkavállalók hangulata összességében stabilizálódni látszik.

Az eredményekből kiderült, hogy a válaszadók közel egyötödének (18%) a háztartása kevesebb, mint egy hónapot tudna átvészelni a fő kereső állásvesztése esetén, ami a tavalyi második negyedévhez képest 4 százalékpontos csökkenést mutat. Emellett az előző negyedévben mért 27%-ról 31%-ra emelkedett azok aránya, akik legfeljebb 3 hónapot bírnának ki a fő kereső munkanélkülisége esetén, míg 21%-ról 17%-ra esett azok aránya, akik akár 6 hónapot is képesek lennének átvészelni.

Az interjúalanyok 35%-a azt is elmondta, hogy valamilyen szinten aggódik amiatt, hogy egy éven belül esetleg elveszítheti az állását, ami nem jelent érdemi változást az előző negyedévhez (32%), valamint az előző év második negyedévéhez (36%) képest.

A felmérés egyébként azt is vizsgálta, hogy az interjúalany milyen valószínűséggel kötne meg egy olyan típusú biztosítást, amely munkanélküliség esetén anyagilag kisegítené. Az eredmények alapján az év eleji 33%-hoz képest 5 százalékponttal csökkent azok aránya, akik biztosan hajlandóak lennének ilyen biztosítás megkötésére.

A felmérés szerint az előző negyedévhez képest 2 ponttal, a tavalyi második negyedévhez képest pedig 4 ponttal emelkedett a munkavállalók azzal kapcsolatos optimizmusa, hogy kifejezetten a jelenlegi pozíciójukat mennyire érzik biztosnak az adott cégen belül (77 pont). Az erre vonatkozó részadatok szerint a válaszadók 56%-a azt gondolja, hogy az több mint 5 évig biztosan meg fog maradni, ami az előző év hasonló időszakához képest 3, az előző negyedévhez képest pedig 1 százalékpontos emelkedést mutat.

A fenti, pozitív tendenciának ugyanakkor kissé ellentmond, hogy az előző évi adatokkal összevetve nem változott, az előző negyedévhez képest viszont 3 ponttal csökkent a munkavállalók mostani munkahelyük fennmaradásával kapcsolatos optimista percepciója, amely megegyezik a 3 évvel ezelőtti nyári időszakban mért adatokkal, amikor a COVID-járvány nagyon erősen befolyásolta a hazai munkaerőpiaci hangulatot. A részeredmények alapján az interjúalanyok 71%-a úgy vélte, hogy a cég, ahol dolgozik - függetlenül a saját pozíciójától - még több mint 5 évig biztosan megmarad. Az ezzel kapcsolatos percepció 2 százalékpontot esett az előző negyedévhez, valamint a megelőző év hasonló időszakához képest. Némi aggodalomra adhat okoz az is, hogy az előző negyedévhez képest változatlan szintet (62 pont), az előző év hasonló időszakához képest viszont 3 pontos esést ért el az a mutató, amely azt vizsgálja, hogy a munkavállalóknak mekkora bizalma van abban, hogy egy esetleges állásvesztés vagy felmondás esetén milyen könnyen találna a képzettségének megfelelő új állást.

TAGS: Sajtómegjelenés
  • Share