BNP Paribas Cardif: a tavalyi év végéhez képest jobban aggódnak a munkahelyükért a magyar munkavállalók
BNP Paribas Cardif: a tavalyi év végéhez képest jobban aggódnak a munkahelyükért a magyar munkavállalók
2024-04-25
Előző évhez képest minimálisan ugyan, de kissé visszaesett a magyar munkavállalók optimista percepciója az aktuális munkahelyük fennmaradásával kapcsolatban, derül ki a BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián legfrissebb közös kutatásából. Az első negyedévben végzett felmérésből az is kiderül, hogy egy év alatt érzékelhetően lecsökkent az az időtáv, amelyet a megkérdezettek szerint a háztartásuk át tudna vészelni egy esetleges állásvesztés esetén.
Az év elején készült felmérésben a BNP Paribas Cardif Munkaerőpiaci Stabilitási Indexe 74 pontos értéket vett fel, amely a megelőző negyedévhez és az előző év hasonló időszakához képest egyaránt 1-1 pontos visszaesést mutat.
„Év végéhez képest kissé visszaesett a magyar munkavállalók optimizmusa az éppen aktuális munkahelyük fennmaradásával kapcsolatban, emellett jobban tartanak egy esetleges állásvesztéstől is, mint egy évvel ezelőtt” – mondta el Kiss Márk István. A BNP Paribas Cardif Biztosító vezérigazgatója hozzátette: a nyár vége óta enyhén, de folyamatosan emelkedő munkanélküliségi ráta kezd visszatükröződni a munkavállalók bizalmi attitűdjében is, ugyanakkor az csak hosszabb távon derülhet ki, hogy a trend mennyire lesz valóban tartós.
Az eredményekből kiderült, hogy a válaszadók közel ötödének (18%) a háztartása kevesebb, mint egy hónapot tudna átvészelni a fő kereső állásvesztése esetén, ami a megelőző év hasonló időszakához képest változatlan értéket mutat. Némileg negatív irányú trendnek tekinthető, hogy egy év alatt 45-ről 50%-ra emelkedett azok aránya, akik maximum 3 hónapot tudnának ilyen módon átvészelni, ezzel párhuzamosan 21-ről 15%-ra esett azok aránya, akik 4-6 hónapra elegendő megtakarítással rendelkeznek.
Az interjúalanyok közel kétharmada (65%-a) egyáltalán nem aggódik amiatt, hogy egy éven belül esetleg elveszítheti az állását, ami az előző negyedévhez képest 7, az előző év hasonló időszakához képest viszont csak 2 százalékpontos csökkenést mutat. A tendencia egyik oka, hogy a tavaly év végi 11-ről, valamint az előző évi 13-ról mostanra 16 százalékpontra emelkedett azok aránya, akik már kis mértékben aggódnak az állásvesztés miatt.
A felmérés egyébként azt is vizsgálta, hogy az interjúalany milyen valószínűséggel kötne meg egy olyan típusú biztosítást, amely munkanélküliség esetén anyagilag kisegítené. Az eredmények alapján 3 százalékponttal 36%-ra emelkedett azok aránya egy év alatt, akik biztosan hajlandóak lennének egy ilyen biztosítás megkötésére és 23-ról 16%-ra csökkent azok aránya, akik azt válaszolták, hogy már rendelkeznek ilyen szerződéssel.
Lényeges fejlemény, hogy 2023 év elejéhez képest 4, az előző negyedévhez képest pedig 3 ponttal csökkenve 84 pontot vett fel a munkavállalók mostani munkahelyük fennmaradásával kapcsolatos optimista percepciója. A részeredmények alapján az interjúalanyok 72%-a úgy vélte, hogy a cég, ahol dolgozik – függetlenül a saját pozíciójától – még több mint 5 évig biztosan megmarad. Az ezzel kapcsolatos percepció 1 százalékpontot csökkent az előző év hasonló időszakához képest.
A felmérés szerint az előző negyedévhez képest változatlan, a megelőző év hasonló időszakához képest pedig 1 ponttal emelkedett az a mutató, amely a munkavállalók azzal kapcsolatos attitűdjeit méri, hogy a jelenlegi pozíciójukat mennyire érzik biztosnak az adott cégen belül. Az így elért 76 pontra vonatkozó részadatok szerint a válaszadók 58%-a azt gondolja, hogy az több mint 5 évig biztosan meg fog maradni, ami az előző év hasonló időszakához képest 3, az előző negyedévhez képest pedig 2 százalékpontos emelkedést jelent.
Az előző év azonos időszakához képest 2 ponttal csökkent és jelenleg 60 pontot ért el az a mutató, amely azt vizsgálja, hogy a munkavállalók mennyire bíznak abban, hogy egy esetleges állásvesztés vagy felmondás esetén milyen könnyen találnának a képzettségüknek megfelelő új állást. A részeredmények szintjén minimálisan tapasztalható változás ezen a téren: 48% szerint könnyen, vagy nagyon könnyen találna magának új munkahelyet, hasonlóan a megelőző évben mért 52%-hoz.
TAGS: Sajtómegjelenés